Gastvrijheid volgens...

Theo: “Voor ons komt de klant altijd van rechts. Ik ben mede-oprichter van de Fan Factory, wat betekent dat wanneer je zelf fan bent, je gast dat ook is. De kracht van ons bedrijf zit in de vier marketing P’s: Passie, Plezier, Professie en Prestatie. Voor mij ligt de nadruk voor gastvrijheid in de liefde voor het vak. Plezier is de motor van professionaliteit. Als iemand zijn werk met plezier doet, straalt hij dat uit. Dat zie je terug in de gastvrijheid. Wat ik echt heel raar vind, is dat veel werkgevers heel veel tijd besteden aan het uitzoeken van een nieuwe koelkast, maar een nieuwe werknemer kiezen ze binnen tien minuten uit. Ze denken alleen maar aan de harde euro’s. Maar de basis van gastvrijheid is niet aan te leren. Ik geloof best dat je van een 5 wel een 7 kan maken, maar geen 8. Daarom houden wij altijd een selectietraject.

Ik heb zelf enkele jaren op de Hoge Hotelschool Maastricht gewerkt en daar de module gastvrijheid ontwikkeld. Ik vind dat bij opleidingen de nadruk te veel op het management wordt gelegd. Als je het mij vraagt zou de leidinggevende veel meer een coach moeten zijn. Personeel moet zelf besluiten kunnen nemen. Het is toch belachelijk dat je naar een manager moet om te vragen of je een ontevreden klant een gratis drankje mag aanbieden?

Waar vind je nou die echte gastvrijheid, belichaamd door personeel? Er zijn in Nederland elfduizend restaurants, waarvan er naar mijn mening maar zo’n twee- of drieduizend qua beleving uniek zijn. En dat zijn zeker niet altijd de duurdere restaurants. Er zijn eenvoudige bistro’s waar de mensen naar toe blijven komen omdat de ambiance, de sfeer en het team top zijn. Vorige week ben ik toevallig op mijn 65e verjaardag naar ‘Siem’ in Nederweert geweest, het oudste restaurant van Nederland. Er staan stoelen van hooguit vijftig euro, maar een continue warme douche van gastvrijheid en aandacht zorgt ervoor dat je er als gast voortdurend centraal staat.”

Gastgevers in Geluk

Gastgevers in Geluk is een onthullend verhaal over het mysterie van hartverwarmende gastvrijheid. Het boek neemt de lezer mee naar The Magic Hotel in Hawaii en verklaart het succes in zeven stappen. Het resultaat zijn teruglustige gasten: gasten die niet meer naar huis willen omdat alles klopt bij de gastgever waar ze verblijven.
Luc van Bussel geeft service een nieuwe, diepere betekenis en introduceert nieuwe begrippen als bereikrijk, binnenvoelbaar, luistergevig, oplosselijk, verrasvast, verwenzaam en teruglustig. Gastgevers in Geluk is een ode aan de mensen in de dienstverlening en een handleiding voor managers op zoek naar teruglustige gasten of klanten. In het boek delen negenentwintig markante gastschrijvers hun visie op gastvrijheid. Ze maken het boek compleet en geven de lezer een brede blik in de wereld van hospitality.

boek cover luc

Button bestel direct

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE