Gastvrijheid volgens...

 Susanne: “Bijna alles in het leven heeft te maken met gastvrijheid, want aan de basis staat toch hoe je met elkaar omgaat. Het begint met het openstaan voor de ander, interesse en het plezier om met elkaar te zijn, respect te hebben voor elkaar en elkaar beschermen. Dat laatste vormt ook de oorsprong van gastvrijheid; vroeger was reizen best wel gevaarlijk. Je ging te voet, te paard of met de postkoets, maar er kon onderweg van alles gebeuren. Dan was ergens gastvrij ontvangen worden een beschermend iets. En dat is het voor mij nog steeds. In deze tijd van snelheid en drukte en een toenemend gebrek aan privacy is het heerlijk als je ergens in een ei kunt kruipen, een cocon of een warm nest, dat je beschermt en begrijpt. Daar begint gastvrijheid.

Het iemand anders naar de zin maken, dat is belangrijk. Er wordt bij ons in de opleiding aan de hotelschool erg gelet op het verder ontwikkelen van je empathische vermogen. Of het aan te leren is? Dat is de eeuwige vraag. Wij selecteren onze studenten en doen dat niet alleen op de harde, maar ook de softe criteria. Gastheerschap is zeker te leren, maar je moet het vooral geweldig vinden om met mensen om te gaan. Je moet mensen leuk vinden. Dan ben je bereid om te leren en snap je ook wat je leert. Om dan telkens weer het ‘wow’-effect zien te krijgen, nog méér doen dan de gast verwacht, verrassen, een glimlach op het gezicht van je gast toveren en daar word je zelf dan ook weer blij van.

Bij de hotelschool zijn we meer en meer bezig met social awareness en global citizenship. Het is belangrijk om de grotere context te zien, te begrijpen wat er in de wereld gebeurt. Dan kun je ook de behoefte van elk individu herkennen, je beter verplaatsen in de ander.

En à propos ‘Magic Hotel’: een studententeam uit Hong Kong heeft onlangs bij ons een wedstrijd gewonnen rondom de inrichting van een driesterrenhotel op Schiphol. Het motto: ‘nothing is possible’. Een hotel zónder allerlei voorzieningen, zónder Wi-Fi… Ideaal voor de reiziger die na een lange trip acht, twaalf of vierentwintig uur rust wil. Gewoon even niets. Terug in die cocon, het veilige nest waar we het net over hadden. Ook dat is gastvrijheid.”

Gastgevers in Geluk

Gastgevers in Geluk is een onthullend verhaal over het mysterie van hartverwarmende gastvrijheid. Het boek neemt de lezer mee naar The Magic Hotel in Hawaii en verklaart het succes in zeven stappen. Het resultaat zijn teruglustige gasten: gasten die niet meer naar huis willen omdat alles klopt bij de gastgever waar ze verblijven.
Luc van Bussel geeft service een nieuwe, diepere betekenis en introduceert nieuwe begrippen als bereikrijk, binnenvoelbaar, luistergevig, oplosselijk, verrasvast, verwenzaam en teruglustig. Gastgevers in Geluk is een ode aan de mensen in de dienstverlening en een handleiding voor managers op zoek naar teruglustige gasten of klanten. In het boek delen negenentwintig markante gastschrijvers hun visie op gastvrijheid. Ze maken het boek compleet en geven de lezer een brede blik in de wereld van hospitality.

boek cover luc

Button bestel direct

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE