Gastvrijheid volgens...

Robert: “Als bedrijf kun je een grote gastvrijheidsambitie hebben, maar hoe straal je dat dan uit? Oprechte gastvrijheid leer je niet op school, dat ontstaat ook niet alleen door werkervaring of senioriteit, het moet ook in je DNA zitten. Om dat te doorgronden hoef je alleen maar naar de oorsprong van Albron te kijken. Honderd jaar geleden werd er door de Rotterdamse havenwerkers nogal veel alcohol gedronken tijdens het werk. Dat prikkelde De Volksbond tegen Drankmisbruik om de eerste koffiehuizen voor havenarbeiders en spoorwegmedewerkers te stichten. In deze ‘Volksbond Kantines’ werd koffie, warme chocolademelk en soep verkocht. Die sociale betrokkenheid maakt nog steeds deel uit van onze identiteit. Wij zijn een vaste waarde bij veel opdrachtgevers uit het bedrijfsleven en de overheid, maar bieden ook commerciële gastvrijheid in ziekenhuizen, leisure en onderwijs. Als manager en directeur van Albron Horeca & Leisure ben ik dan ook trots op mijn vak en de branche waarin ik werkzaam ben. Omdat wij onze gasten altijd een warm welkom geven met goed eten en drinken, en omdat verrassen, verwennen en verleiden bij ons tot kunst is verheven. Dat ervaren onze gasten bij Center Parcs en in het Holland Heineken House, maar ook bij bedrijven en overheden, in ziekenhuizen en zorginstellingen en op meerdaagse evenementen.

Natuurlijk hebben sommige studenten aan hotelscholen meer gevoel bij gastvrijheid dan de rest. Die hebben weliswaar gekozen voor deze opleiding, maar dat wil nog niet zeggen dat deze ‘Hotello’s’ per definitie over de juiste houding en het bijbehorende gedrag beschikken. Het is dan ook een utopie om te denken dat je alleen maar mensen kunt aannemen met de juiste, gastvrije mentaliteit. Ik ben er van overtuigd dat die mentaliteit is aan te leren. Bij Albron hebben wij daarom ‘Sell The Experience’ ontwikkeld en verankerd: een programma om de verbinding met onze gasten te maken. ‘Ik Durf’, ‘Ik Toon Plezier’, ‘Ik Ben Alert’ en ‘Ik Maak Het Persoonlijk’ zijn de vier elementen van onze Albron-mentaliteit. Om die omschrijving te versterken, spreken wij bij Albron niet over ‘functieprofielen’, maar over ‘rollen’. Zo heet bij ons bijvoorbeeld een kok ‘smaakmaker’, een serveerster ‘hartloper’’, een hulpkracht heet ‘vliegende keep’ en een manager is ‘aanvoerder’. Iedereen in zijn eigen rol, samen één team, alles voor onze gast. De waar waardevoller maken, dat is wat gastvrijheid zo bijzonder maakt.”

Gastgevers in Geluk

Gastgevers in Geluk is een onthullend verhaal over het mysterie van hartverwarmende gastvrijheid. Het boek neemt de lezer mee naar The Magic Hotel in Hawaii en verklaart het succes in zeven stappen. Het resultaat zijn teruglustige gasten: gasten die niet meer naar huis willen omdat alles klopt bij de gastgever waar ze verblijven.
Luc van Bussel geeft service een nieuwe, diepere betekenis en introduceert nieuwe begrippen als bereikrijk, binnenvoelbaar, luistergevig, oplosselijk, verrasvast, verwenzaam en teruglustig. Gastgevers in Geluk is een ode aan de mensen in de dienstverlening en een handleiding voor managers op zoek naar teruglustige gasten of klanten. In het boek delen negenentwintig markante gastschrijvers hun visie op gastvrijheid. Ze maken het boek compleet en geven de lezer een brede blik in de wereld van hospitality.

boek cover luc

Button bestel direct

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE