Gastvrijheid volgens...

eva-patrick-van-os

Patrick: “Eva (foto) is Front-Office medewerkster bij een gerenommeerd hotel op Bali waar wij met het gezin gedurende de jaarwisseling verbleven. Professioneel, kundig en hartelijk; haar charmante verschijning namen wij op de koop toe.

Geen chocolaatjes op je kussen, geen handdoeken in de vorm van een zwaan, geen welkomstdrankjes maar alleen de lach, energie en warmte van Eva en haar collega’s maakten dat we ons zo welkom voelden. Wat is het toch geweldig als je genoegen kunt nemen in het blijven geven, niet omdat het moet maar omdat je het wilt. Mijn vrouw, zelf geboren en getogen Indonesische legde me uit hoe deze onvoorwaardelijke manier van hospitality tot stand komt.

Allereerst is er het geloof en vertrouwen; in jezelf, een god en in een ander. Daarnaast zijn er tastbare voorbeelden van schaarste en armoede in je omgeving die je dankbaar maken voor het ‘kleine’. Dan is er nog de warmte van een groot gezin en de kunst om je niet te veel zorgen te maken; immers zorgen ‘maak’ je, ze zijn er meestal niet. Gastvrijheid zit zo verweven in traditie en cultuur dat steeds het juiste wordt gedaan, zonder er over na te hoeven denken en
daar zit het wenselijke verschil.

Vrijheid is een wezenlijke deel van het woord gastvrijheid. Dat kan verwijzen naar de vrijheid die de gast ervaart maar ook naar de vrijheid van de gastheer. Zolang deze handelt omdat hij iets nodig heeft, kan er van vrijheid geen sprake zijn. De gast is er niet om iets van te krijgen maar om hem iets te geven en in die vrijheid van geven is er nooit tekort, alleen maar overvloed.

Op nieuwjaarsochtend ontwaakten wij wat later uit onze dromen en de zon stond al hoog. Het hotel had de restanten van het grandioze oud en nieuw feest keurig opgeruimd maar in mijn hoofd voelde het nog wat licht. De kok had het in de gaten en serveerde mijn ontbijt; Sunny side up. Eenmaal terug in Nederland blijft er een stille heimwee naar Eva en haar collega’s want deze gastvrijheid wil je steeds weer blijven proeven.”

Gastgevers in Geluk

Gastgevers in Geluk is een onthullend verhaal over het mysterie van hartverwarmende gastvrijheid. Het boek neemt de lezer mee naar The Magic Hotel in Hawaii en verklaart het succes in zeven stappen. Het resultaat zijn teruglustige gasten: gasten die niet meer naar huis willen omdat alles klopt bij de gastgever waar ze verblijven.

Luc van Bussel geeft service een nieuwe, diepere betekenis en introduceert nieuwe begrippen als bereikrijk, binnenvoelbaar, luistergevig, oplosselijk, verrasvast, verwenzaam en teruglustig. Gastgevers in Geluk is een ode aan de mensen in de dienstverlening en een handleiding voor managers op zoek naar teruglustige gasten of klanten. In het boek delen negenentwintig markante gastschrijvers hun visie op gastvrijheid. Ze maken het boek compleet en geven de lezer een brede blik in de wereld van hospitality.

boek cover luc

Button bestel direct

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE