Gastvrijheid volgens...

Mark: “Gastvrijheid heb ik van huis uit meegekregen. Mijn vader begon tijdens mijn studietijd met een opleidingsinstituut voor computeropleidingen. Ik was overdag vaak de telefonist en ‘s avonds docent. Vanzelfsprekend zouden alleen tevreden cursisten een vervolgcursus doen. Gastvrijheid past overigens ook uitstekend bij mijn sterrenbeeld maagd, dat staat voor dienstbaarheid!

Op de vraag of hospitality en service een megatrend voor de komende eeuw zijn is mijn eerste ingeving dat vooral technologie de toon gaat zetten. Nu al wordt er heel veel menselijke ‘service’ vervangen door techniek. Maar is dat erg? Is het erg als een vriendelijke bankemployé, die zijn best voor jou doet om een hypotheek snel te laten accorderen door zijn hoofdkantoor, straks wordt vervangen door een app? Is het erg als een onbeschofte buschauffeur wordt vervangen door een zelfrijdende bus? Technologie zal bovendien in dienst komen te staan van gastvrijheid. Tegenwoordig kun je voorafgaand aan evenementen via dating-achtige apps kennismaken met andere deelnemers. Ook de informatievoorziening als onderdeel van gastvrijheid zal verbeteren. Je zult kunnen zien of je hotelkamer al schoon is, of het bestelde eten er al aankomt. Gezichtsherkenning kan communicatie wezenlijk beïnvloeden, zeker in de gastvrijheidssector: de techniek kan zien of de gasten blij of ontevreden zijn. De spiegel in je hotelbadkamer zal je vragen wat er aan de hand is. En een drone kan je eventueel snel nieuwe schoenveters brengen.

Als bedrijfskundig ingenieur heb ik altijd een interesse in technologie gehouden. Ik ben dan ook voorstander van het gebruik van technologie in de les. Interactie levert heel veel op in een leersituatie. Ik ben overigens niet bang dat al het onderwijs online gaat en dat leraren overbodig raken. Wel geloof ik in een mix van mensen en techniek.

Hogeschool Tio mag zich al vijf jaar de beste hotelschool van Nederland noemen dankzij ons programma dat vooral gericht is op de toekomst. Met docenten die rechtstreeks uit de beroepspraktijk komen. De hospitality van Tio ligt vooral in de kleinschaligheid: in kleine groepen kennen de docenten hun studenten. Sfeer vind ik heel belangrijk. Hard werken brengt je verder, maar uiteindelijk gaat het om plezier. Mijn credo is dan ook work hard and have fun. Dat houd ik mijn studenten graag voor.”

Gastgevers in Geluk

Gastgevers in Geluk is een onthullend verhaal over het mysterie van hartverwarmende gastvrijheid. Het boek neemt de lezer mee naar The Magic Hotel in Hawaii en verklaart het succes in zeven stappen. Het resultaat zijn teruglustige gasten: gasten die niet meer naar huis willen omdat alles klopt bij de gastgever waar ze verblijven.
Luc van Bussel geeft service een nieuwe, diepere betekenis en introduceert nieuwe begrippen als bereikrijk, binnenvoelbaar, luistergevig, oplosselijk, verrasvast, verwenzaam en teruglustig. Gastgevers in Geluk is een ode aan de mensen in de dienstverlening en een handleiding voor managers op zoek naar teruglustige gasten of klanten. In het boek delen negenentwintig markante gastschrijvers hun visie op gastvrijheid. Ze maken het boek compleet en geven de lezer een brede blik in de wereld van hospitality.

boek cover luc

Button bestel direct

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE