Gastvrijheid volgens...

Jaap: “Toen ik op mijn 21e op vakantie in Portugal bij een duikongeluk mijn nek brak, was ik plotseling rolstoelgebonden. Ik werd wakker in het ziekenhuis, in een lichaam dat ik niet herkende en ik schreeuwde het uit. In het ziekenhuis vinden ze dat heel normaal. Pas als je blijft schreeuwen komt er iemand langs, die checkt even de apparatuur en gaat weer weg. Toen ontdekte ik het ‘Carlosmomentje’. Carlos was een broeder die naar mij toe kwam, een hand op mijn schouder legde en vertelde dat alles in orde was. Het bijzondere voor mij was dat Carlos niet alleen zijn werk deed en de apparatuur checkte, maar net even iets meer deed. Ik voelde mij gezien en ik werd rustig. Die Carlosmomentjes maken ook het verschil in gastvrijheid. Toen ik Carlos vertelde wat hij voor mij betekende, reageerde hij met: “Dat is gewoon mijn werk”. En helaas hebben we die neiging allemaal. Zodra er iets moois gebeurt, wuiven we het maar al te snel weg. Terwijl het juist die momentjes zijn die het verschil maken. En weet je wat het mooie ervan is? We hoeven daar niet eens harder voor te werken.

Zelf heb ik ook een hele tijd in de horeca gewerkt en ik vond het geweldig om mensen een fijne avond te bezorgen. Toen ik daar al twee jaar weg was, belde een klant me met de vraag of ik voor hun bruiloft nog een keer wilde terugkomen. Die ene ober van die ene avond, jaren daarvoor, hadden zij dus onthouden. En waarom? Ik had plezier in mijn werk. Ik deed nét dat beetje extra. Hield de deur open, legde die hand op de schouder. De gasten voelden zich gezien. Iedereen wil gezien worden. Mijn mooiste ervaring met gastvrijheid? Ik was bij een concert van Guus Meeuwis, waar ik zag hoe de steward van PSV, Riny, een vrouw een Carlosmomentje bezorgde. Ze stond nog voordat het concert begon al te huilen. Riny zag dat en ging erop af. Het bleek dat de vrouw terminaal was en dat dit haar laatste concert zou zijn. Ze vroeg of ze aan het eind veilig via de rolstoeluitgang naar buiten mocht. Tuurlijk! Maar Riny ging een stap verder en vroeg haar of zij op het rolstoelpodium, helemaal vooraan, wilde staan. Hij deed dus net dat beetje meer, waardoor de avond voor deze vrouw nóg specialer werd. Als iedereen zichzelf wat vaker afvraagt: ‘Ga ik vandaag aan de vraag voldoen, of ga ik iets bijzonders doen?’, dan kunnen we de wereld samen een beetje mooier maken.”

Gastgevers in Geluk

Gastgevers in Geluk is een onthullend verhaal over het mysterie van hartverwarmende gastvrijheid. Het boek neemt de lezer mee naar The Magic Hotel in Hawaii en verklaart het succes in zeven stappen. Het resultaat zijn teruglustige gasten: gasten die niet meer naar huis willen omdat alles klopt bij de gastgever waar ze verblijven.
Luc van Bussel geeft service een nieuwe, diepere betekenis en introduceert nieuwe begrippen als bereikrijk, binnenvoelbaar, luistergevig, oplosselijk, verrasvast, verwenzaam en teruglustig. Gastgevers in Geluk is een ode aan de mensen in de dienstverlening en een handleiding voor managers op zoek naar teruglustige gasten of klanten. In het boek delen negenentwintig markante gastschrijvers hun visie op gastvrijheid. Ze maken het boek compleet en geven de lezer een brede blik in de wereld van hospitality.

boek cover luc

Button bestel direct

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE