Gastvrijheid volgens...

CHARLES VAN GOCH
Hogere Hotelschool Maastricht / Oprichter en mede-eigenaar Mise en Place 1994 / Initiator HotelloTOP / Internationaal spreker over ‘empowering’ / Trainer / Entrepreneur / Trompettist

Reciprociteit

Hospitality is etymologisch verwant aan het Latijnse hospice. Je eigen huis, dat je 2000 jaar geleden aan reizigers van ver belangeloos ter beschikking stelde om er de nacht door te brengen of tijdelijk te verblijven. Handelsreizigers werden gezien als eregasten. Ze brachten niet alleen onbekende nieuwe kruiden, kleden of levende have mee. Ze hadden ook prachtige verhalen te vertellen. Toen al was storytelling zeker ook story selling! Het was de pure vorm van reciprociteit: geven om te geven, waarbij een mogelijke wedergunst natuurlijk welkom was. ‘Quid pro quo’ in de taal van die tijd, ofwel ‘de ene dienst is de andere waard’. Als mensen iets positiefs ontvangen willen ze ook iets positiefs terugdoen. Dat principe van wederzijds belang is nog steeds het solide fundament onder succesvol ondernemen anno nu. Het Hospice werd later een sterfhuis, een veilig oord waar je je kon voorbereiden op je laatste ademtocht. Ook hier kwam het dienende in mensen tot uitdrukking. Gastgerichtheid onderscheidde zich van gastvriendelijkheid; iemand begeleiden naar de dood was de meest verregaande vorm van gastgerichtheid! Het is een interessant gegeven dat je deze vrijwilligersjob het beste kunt uitoefenen tussen je 55e en 65e levensjaar.

Het Hospitaal ontstond in de late middeleeuwen, toen de gasthuizen ook zieke mensen gingen verzorgen, die vaak na een vermoeiende en koude winterse reis moesten genezen. Het verlenen van onderdak en zorg had vaak religieuze motieven, vandaar het aanspreken met ‘zuster’ of ‘broeder’, zoals dat ook heden ten dage in het Wilhemina Gasthuis of het Onze Lieve Vrouwen Gasthuis nog gebruikelijk is. Van Hostel naar Hotel is vervolgens een kleine stap. Begin vorige eeuw ontstonden de eerste hotelscholen in Europa. Na Lausanne in Zwiterland volgden Den Haag in 1929 en Maastricht in 1950. Sinds de 80’er jaren is ‘hotello’ de bijnaam van hotelschoolstudenten. Gastgerichtheid, gastgedrevenheid en gastvriendelijkheid zijn de kernwaarden van het hotelloschap. In 2004 heb ik het initiatief genomen om de hotello’s jaarlijks bij elkaar te brengen tijdens de ‘HotelloTOP’.

In 2015 was ons jaarthema ‘A Tribe Called Hotello’. ‘Je bent echt zo’n kuddedier!’ lijkt niet leuk om te horen, tenzij je behoort tot een kudde waar je trots op bent. Dan heet een kudde opeens ‘tribe’, ‘family’ of ‘community’. Dat kan op basis van genealogie, maar je kunt natuurlijk ook zelf op zoek gaan naar de tribe die bij je past qua levenshouding of cultuur. Wat maakt Hotello’s tot een tribe? Aangeboren gastvrijheid is ons belangrijkste kenmerk. Je komt ons over de hele wereld en in verschillende beroepsgroepen tegen.

Naast HotelloTOP ben ik oprichter en mede-eigenaar van Mise en Place, een internationale horeca-uitzendgroep die in Europa tot een begrip in de hospitality branche is uitgegroeid. Wij bieden studenten van uiteenlopende studierichtingen een carrièrerelevante bijbaan, waarbij wij het dienend leiderschap tot in de haarvaten (her)programmeren. Relevant gaat bij ons over sociale vaardigheden, gedrag, empathisch vermogen, mensgerichtheid en vooral het denken en handelen vanuit je hart. Je pure zelf geven voor een ander. Het carrièrepad dat onze inmiddels achtduizend studenten kunnen volgen wordt begeleid door trainingen, workshops en talrijke opleidingen voor persoonlijke ontwikkeling. Allemaal gericht op de kern van gastvrijheid: reciprociteit. Deze spirituele inslag wordt omarmd door de opkomende generaties en wij merken dat de meeste studenten niet meer vragen wat ze verdienen, maar wat ze kunnen leren. It’s not “what do I earn”, but “what do I learn”.

Gastgevers in Geluk

Gastgevers in Geluk is een onthullend verhaal over het mysterie van hartverwarmende gastvrijheid. Het boek neemt de lezer mee naar The Magic Hotel in Hawaii en verklaart het succes in zeven stappen. Het resultaat zijn teruglustige gasten: gasten die niet meer naar huis willen omdat alles klopt bij de gastgever waar ze verblijven.
Luc van Bussel geeft service een nieuwe, diepere betekenis en introduceert nieuwe begrippen als bereikrijk, binnenvoelbaar, luistergevig, oplosselijk, verrasvast, verwenzaam en teruglustig. Gastgevers in Geluk is een ode aan de mensen in de dienstverlening en een handleiding voor managers op zoek naar teruglustige gasten of klanten. In het boek delen negenentwintig markante gastschrijvers hun visie op gastvrijheid. Ze maken het boek compleet en geven de lezer een brede blik in de wereld van hospitality.

boek cover luc

Button bestel direct

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE