Gastvrijheid volgens...

Ad: “De vraag wat gastvrijheid is zou je eigenlijk vanuit het maatschappelijk perspectief moeten beantwoorden. Gastvrijheid is de wereld aangenamer maken. Bij de Hotel Management School Maastricht is dat het effect van haar strategisch handelen. We hebben vooral heel hoog in het vaandel dat we iemand die we niet kennen op zijn of haar gemak willen stellen. Er is veel ruzie, intolerantie en zelfs oorlog in de wereld; dan is het mooi als je voor iemand een aangename omgeving kunt creëren.

Gastvrijheid moet ergens in potentie aanwezig zijn, maar kan zeker ontwikkeld worden. Daarvan ben ik overtuigd. Natuurlijk helpt het als je het in je hebt, maar het is zeker mogelijk om de attitude te ontwikkelen waardoor je het andere mensen naar de zin kunt maken. Wij leiden studenten op met wat we a global mind noemen. We laten ze stages in het buitenland lopen, zodat ze kennis kunnen maken met cultuurverschillen en die actief kunnen onderzoeken. Je moet daar ook een open mind voor hebben, ervoor open staan om dat te kunnen zien.

Hospitality zie je steeds vaker opduiken in allerlei publicaties, het is een mooi woord. Als je je hospitality of gastvrijheid eigen maakt, dan heeft dat veel potentie. Zeker in een wereld die harder en harder wordt, kun je het verschil maken door de wijze waarop je mensen bejegent, ze tegemoet treedt. Het onderscheidende zit ‘m in de manier waarop je met je gasten omgaat, welke situatie je voor ze schept, welke waardering je iemand geeft. Dáár zitten de verschillen.

Vlakbij de Hotelschool Maastricht stond vroeger een grote gevangenis. Later werd dat een tbs-kliniek en nu is het een asielzoekerscentrum. Daar is laatst een grote groep Syriërs gearriveerd, stuk voor stuk mensen met een oorlogstrauma. Toen is er door de mensen uit de buurt, eigenlijk alle omwonenden dus niet alleen studenten van ons, bedacht hoe we die mensen goed kunnen opvangen. Ze een warm welkom bereiden. Ik vind het prachtig dat zoiets in deze tijd van de grond komt. Ook dat is gastvrijheid. ”

Gastgevers in Geluk

Gastgevers in Geluk is een onthullend verhaal over het mysterie van hartverwarmende gastvrijheid. Het boek neemt de lezer mee naar The Magic Hotel in Hawaii en verklaart het succes in zeven stappen. Het resultaat zijn teruglustige gasten: gasten die niet meer naar huis willen omdat alles klopt bij de gastgever waar ze verblijven.
Luc van Bussel geeft service een nieuwe, diepere betekenis en introduceert nieuwe begrippen als bereikrijk, binnenvoelbaar, luistergevig, oplosselijk, verrasvast, verwenzaam en teruglustig. Gastgevers in Geluk is een ode aan de mensen in de dienstverlening en een handleiding voor managers op zoek naar teruglustige gasten of klanten. In het boek delen negenentwintig markante gastschrijvers hun visie op gastvrijheid. Ze maken het boek compleet en geven de lezer een brede blik in de wereld van hospitality.

boek cover luc

Button bestel direct

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE