‘Post Lunch Syndroom’ bij jou ook vaste prik na de lunch?

Regardz nieuws

slapen op kantoorTijdens een lange werkdag is de lunch een moment om naar uit te kijken. Eindelijk even achter de computer vandaan en een hapje eten. Je hebt enorm uitgekeken naar dit moment en al je honger opgespaard.

Het vervelende is dat je na deze heerlijke lunch altijd zo’n enorme inkakker hebt. Dit heet het ‘Post Lunch Syndroom’ ook wel PLS genoemd. Het gevoel dat je het liefst even onder je bureau een powernap wil doen. Bij sommige organisaties is dat al mogelijk, maar wat moet je doen als dit niet het geval is?

Hoe kom je aan het ‘Post Lunch Syndroom’?

Laten we beginnen met hoe het komt dat je zo’n enorme dip hebt na het eten, terwijl je zou denken dat je energie krijgt van eten… De truc is om de juiste voedingsmiddelen te eten. Geen koolhydraten, vetten en frisdranken. Naast het eten van de juiste voedingsmiddelen zijn er ook nog een aantal andere dingen die kunnen helpen. Hieronder 6 tips om niet vanmiddag met je hoofd op je toetsenbord in slaap te vallen!

 

6 tips om het ‘Post Lunch Syndroom’ te voorkomen

1.Bewegen in de frisse buitenlucht

Ga tijdens of na de lunch even naar buiten voor een wandeling. Dankzij de frisse lucht krijgen je hersenen extra zuurstof en kan je er weer flink tegenaan. Ook komt op deze manier de stofwisseling op gang, zo voorkom je het opgeblazen gevoel als je weer achter je computer zit.

2.Eet gewoon de hele dag door

Spaar niet al je honger op tot de lunch. Het is goed om over de hele dag door kleine hoeveelheden te eten. Hoe meer je eet tijdens de lunch, hoe groter de inkakker daarna is. Dit komt omdat je na de lunch een verhoogde bloedsuikerspiegel hebt, deze daalt daarna weer flink waardoor je het “Post Lunch Syndroom” krijgt.

3.Rozemarijn of muntplant op kantoor

Het is helemaal hot om een rozemarijnplant of muntplant op kantoor te hebben! De lekkere frisse geur hiervan zorgt ervoor dat je energielevel omhoog gaat. Mocht het niet helpen, kan je er natuurlijk ook nog altijd lekkere thee van zetten.

4.Oefeningen achter je bureau

De hele dag op een bureaustoel zitten is niet goed voor je spieren, je kan er zelfs een kantoorkont van krijgen. Daarover meer in een volgende blog. Om het PLS minder te maken kan je oefeningen doen achter je bureau. Til bijvoorbeeld je voeten om beurt op, hef je schouders omhoog en omlaag en draai ze af en toe rond.

5.Plan een afspraak in na de lunch

Het is slim om ongeveer 1,5 uur na de lunch (wanneer het PLS op zijn hoogtepunt is), een afspraak in te plannen. Een gesprek voeren zorgt er namelijk voor dat je actief blijf en minder snel onderuitgezakt achter je bureau gaat zitten.

6.Drink voldoende water

Uitdroging kost je lijf veel energie en je kan er erg moe van worden, zelfs als je het dorst gevoel hebt ben je eigenlijk al uitgedroogd. Zet dus een grote kan water op je bureau en spreek met jezelf af dat deze aan het einde van de dag leeg is. Zo dwing je jezelf om voldoende vocht tot je te nemen. Een mooie bijkomstigheid is ook nog eens dat je van veel water drinken een strakkere en jongere huid krijgt.

Mocht je na het lezen van deze 6 tips nog niet de neiging hebben om een powernap te doen onder je bureau, dan geeft dat hoop voor de rest van de middag!

Organiseert u binnenkort een vergadering?

Bent u opzoek naar een geschikte vergaderlocatie? Op Regardz.nl vindt u veel vergaderlocaties door het hele land die u 24/7 online kunt zoeken, boeken en kan betalen! Zit de geschikte vergaderlocatie er niet tussen? Neem dan contact op via het gratis telefoonnummer: 0800-250 60 60 of mail naar MeetingExpert@regardz.nl.

https://www.onemeeting.com/post-lunch-syndroom-bij-jou-ook-vaste-prik-na-de-lunch/